Powermama

Sporten tijdens de zwangerschap en na de bevalling

Veel vrouwen willen gedurende de zwangerschap blijven sporten en na de bevalling zo snel mogelijk weer fit zijn. Een zwangerschap en bevalling vragen echter heel wat van je lichaam. Het is dan ook verstandig om voldoende rust te nemen en het sporten tijdens en na je zwangerschap verantwoord aan te pakken.

Voor wie?

Het PowerMama programma is voor vrouwen:

 Bij een vaginale bevalling zonder complicaties kun je in principe na 6 weken al beginnen met sporten. Bij een keizersnede is dit meestal 8 tot 10 weken. 

The Unit biedt in samenwerking met de Core Academy het PowerMama trainingsprogramma aan, speciaal voor vrouwen die willen sporten tijdens de zwangerschap en/of na de bevalling.

PowerMama-squat

Waarom deelnemen?

Als je tijdens je zwangerschap of na je bevalling wilt sporten en niet weet waar je rekening mee moet houden, kunnen er blijvende lichamelijke klachten ontstaan. Gemiddeld één op de vier volwassen vrouwen heeft last van klachten aan de bekkenbodem zoals ongewild urineverlies tijdens inspanning en drie op de tien vrouwen houdt na de eerste zwangerschap een lichte diastase (wijking van de buikspieren).

wandelen
superwoman

Bij meerdere zwangerschappen neemt de kans op een diastase toe. Een verzakking of prolaps is ook een nare klacht die kan ontstaan door verkeerd trainen. Om dit te voorkomen hebben je buikspieren en bekkenbodemspieren tijdens en na de zwangerschap extra aandacht nodig. Als je buikspieren na de bevalling nog niet hersteld zijn of je bekkenbodemspieren nog niet sterk genoeg zijn is het van belang daar éérst aan te werken.

Tijdens de trainingen van het Powermama Programma wordt hier door middel van verschillende oefeningen aandacht aan besteed. Het doel van de trainingen is om fit te blijven tijdens je zwangerschap en je na de bevalling klaar te stomen om (weer) deel te nemen aan reguliere trainingsprogramma’s.

PowerMama-overhead-squat

 Je hebt na afloop een goede basis opgebouwd op het gebied van kracht en uithoudingsvermogen en je weet waar je op moeten letten tijdens het sporten. Zo beheers je een goede ademhaling, co-contractie spierkorset en heb je een goed bewegingspatroon.

Wat houdt het in?

Het trainingsprogramma richt zich op het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen.

Het PowerMama Programma is samengesteld door de Core Academy en is afgestemd met een verloskundige en een bekkenfysiotherapeut. De trainingen worden gegeven door een gecertificeerde trainer die gespecialiseerd is in sporten tijdens en na de zwangerschap.

Wanneer

De cursus duurt 8 weken. De trainingen zijn op woensdag van 18.30 uur – 19.30 uur. De eerstvolgende cursus start op woensdag 8 september 2021.

Waar

De trainingen worden gegeven conform de richtlijnen van het RIVM bij The Unit, Pompmakker 12G in Heerenveen. Voor deze cursus betaal je € 140 voor 8 lessen.

Aanmelden

Meld je nu aan voor deze cursus. Er zijn maar 10 plekken beschikbaar voor deze cursus.

Powermama

Sporten tijdens de zwangerschap en na de bevalling
140,00
  • Beperkt aantal plekken beschikbaar
  • 8 lessen op woensdagavond
  • Start 8 september 2021
  • Begeleiding door gecertificeerde trainer
  • Opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen